Ulusal Literatüre Önemli Katkı

Cambridge Üniversitesi, Reading Üniversitesi ve Roehampton Üniversiteleri tarafından ortaklaşa yürütülmekte olan 'Yetenekli Öğrenciler Zorlayıcı Bilimi Deneyimliyor' projesi kapsamında kaleme alınan ve Cambridge Üniversitesi Eğitim Fakültesi Araştırma-Geliştirme fonunca desteklenen, Prof. Dr. Keith S. Taber editörlüğünde on altı bölüm olarak yayınlanan 'Science Education for Gifted Learners' kitabı, Eğitim Fakültesi öğretim üyemiz Prof. Dr. Murat Gökdere’nin Türkçe çeviri editörlüğünde çalışma arkadaşları Ayşegül Özaşkın Arslan ve Çiğdem Akkanat tarafından ulusal literatürümüze kazandırıldı.

litaratürEserin en önemli özelliği, genelde yıllardan beri ülkemizde alan eğitimi ile özel eğitimi, özelde ise özel eğitimle fen eğitimi sentezleyen bir eser olması. Kitap öncelikle üstün yetenekli öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılama amacıyla fen dersiyle ilgili tamamlayıcı düzenlemeler geliştirmeleri için akademisyenleri, öğretmenleri ve okulları desteklemeyi amaçlıyor. Bunlara bağlı olarak da fen bilimlerini ilginç bulmayan yetenekli öğrenciler için fen bilimlerinin nasıl daha ilgi çekici ve güdüleyici hale getirilebileceğiyle ilgili çeşitli bakış açıları sunuyor.

Birçok Probleme Işık Tutmuş Önemli Bir Eser

Konuyla ilgili açıklama yapan Türkçe Çeviri Editörü Prof. Dr. Murat Gökdere ‘‘Üstün zekâlı veya yetenekli öğrenciler konusu ile yolumuzun kesiştiği yıl olan 2000 yılından itibaren, ulusal düzeyde takip etme şansına sahip olduğum çalışmaların büyük bir çoğunluğunda yetenek alanlarının kendine özgü durumlarının çok fazla dikkate alınmadığına şahit oldum. Bir başka deyişle ülkemizde üstün yeteneklilerin eğimine bütüncül bir bakış açısıyla bakılması, özellikle bu çocukların sahip oldukları yeteneklerine özgü eğitim alma süreçlerinde, çok önemli problemleri de beraberinde getirmiştir. Ülkemizde bu alanda yapılan çalışmaların içerikleri ve tarihsel süreci dikkatli bir şekilde incelendiğinde, özellikle 2000 yılına kadar yapılan çalışmaların çoğunluğunun ‘üstün zekâlı ve üstün yeteneklilerin özellikleri’ konusuna odaklandıkları görülecektir. Özellikle Bilim ve Sanat Merkezlerinin (BSM) açılması ve ülke genelinde yaygınlaştırılmasıyla birlikte, üstün yetenekli çocukların yetenek alanlarına hitap eden ve hem öğretmene hem de bu alanda çalışacak akademisyenlere rehber olabilecek çalışmaların eksikliği daha net bir şekilde hissedilmeye başlanmıştır. Tanılama sürecinden geçen ve üstün yetenekli olarak tanılanan öğrencilerin öğretmenleri, BSM'lerdeki eğitim programının ilerleyen aşamalarında farklı yetenek alanındaki çocukların öğrenme ihtiyaçlarını karşılamada önemli problemlerle karşılaşmışlardır. Keith S. Taber ve arkadaşları tarafından hazırlanan bu çalışmanın, ‘üstün zekâlı ve üstün yeteneklilerin fen eğitimi’ konusuyla ilgilenen bir akademisyen olarak, mesleki yaşantımda karşılaştığım birçok probleme ışık tutmuş olması nedeniyle önemli bir eser olduğu kanaatindeyim. Benimle aynı duyguları paylaşan çalışma arkadaşlarım Ayşegül Özaşkın Arslan ve Çiğdem Akkanat ile bu çalışmayı tamamlamış olmanın mutluluğunu yaşıyoruz. Çalışmadan beklentimiz, fen bilimlerine karşı olumlu tutum ve motivasyonla gelen öğrencilerin, bu tutum ve motivasyonlarını üzerine koyarak devam ettirmelerine destek olmak ve bu sayede ülkemizin gelişmesine ve ilerlemesine katkı sağlamaktır. Bu çalışmanın hazırlanmasında fedakârca çalışan Ayşegül Özaşkın Arslan ve Çiğdem Akkanat'a, üstün yeteneklilerin eğitimi konusu ile tanışmama vesile olan ve her zaman desteğini hissettiğim doktora danışmanım Prof. Dr. Salih Çepni'ye, çalışmamıza son halinin verilmesinde önemli katkılar sağlayan Doç. Dr. Kasım Kıroğlu'na teşekkürlerimi sunuyorum. Çalışmamızın öğretmenlerimize ve akademisyenlerimize katkı sağlaması dileklerimle.” dedi.

litaratür1

Ülkemizin İhtiyaç Duyduğu Bir Eserdir

Diğer taraftan fen eğitim alanındaki ulusal ve uluslararası düzeydeki çalışmaları ile tanınan Uludağ Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Salih Çepni ise ulusal literatürümüze kazandırılan eserle ilgili şu cümleleri kaydetti:

“Üstün yetenekliler konusunda ülkemizde uzun yıllardan beri bir mücadele içeresine girildiği, birçok yenilik hareketine gidildiği ve Millî Eğitim Bakanlığında bünyesinde üstün yeteneklilere özgü birimlerin kurulduğu ve buna paralel olarak birçok ilde bilim sanat merkezleri açıldığı bilinmektedir. Ülkemizde üstün yeteneklilerin eğitimi ile ilgili yapılan akademik çalışmaların daha çok, ‘üstün yetenekli çocuk kimdir, hangi özelliklere sahiptir, nasıl seçililer, seçimi için hangi testler kullanılmalı’ gibi genel konulara odaklanılmıştır. Birçok özel kurum ve kuruluş, boş alan olarak gördüğü bu disiplinin popülist boyutunu ön plana çıkarmış ve bu tür çocukların gerçekten nasıl eğitilmesi gerektiği konusunda uzmanlaşmadan uzun soluklu programlara sahip olmadan, üstün yeteneklilere yönelik yaz okulu, yaz kursu gibi faaliyetlere yönelmişlerdir. Ülkemizde alan eğitiminin her geçen gün güçlenmesi ve bu alanda yetişen uzmanların nitelik ve nicelik bakımından sayıları artmaları ile birlikte, üstün yeteneklilerin eğitimi ve öğretimi konusunda yapılan tüm uluslararası faaliyetler ve yenilikler hızlı bir şekilde ülkemize adapte edilmeye başlanmıştır. Dünyada fen eğitiminde yer etmiş ve ülkelerin fen eğitimi ve öğretimi programlarını yönlendiren, her biri alanında uzman fen eğitimcilerin, uluslararası literatürde üstün yeteneklilerin fen eğitimi alanında önemli bir yeri ve saygınlığı olan Prof. Dr. Keith S. Taber editörlüğünde mükemmel bir eser ortaya çıkardıkları kanaatindeyim. Üstün yetenekli çocukların fen eğitimi alanında hizmet veren eğitimcilerin ve akademisyenlerin eğitim öğretim sürecinde faydalanabilecekleri, teori-pratik dengesi iyi sağlanmış olan bu eserin üstün yetenekli öğrencilerin fen eğitimi konusunda doktora danışmanlığını yaptığım Prof. Dr. Murat Gökdere'nin editörlüğünde tercüme edilmiş olmasının oldukça isabetli olduğunu belirtmek isterim. Fen eğitimi alanı bilen, üstün yetenekli öğrencileri yakından tanıyan ve akademik kariyerini bu kavramlarla şekillendirmiş bir akademisyenin bu alana katkısı oldukça anlamlı ve pratikte fark oluşturacağına inancım tamdır. ’Üstün Yetenekliler İçin Fen Eğitimi’ adı verilen bu eser ülke olarak uzun yıllardan beri beklediğimiz ve ülkemizin ihtiyaç duyduğu bir eserdir. Fen de üstün yetenekli olan öğrencilerin eğitiminin her boyutu düşünülerek hazırlanmış olan bu eseri Ülkemiz eğitimcilerin ve öğrencilerin hizmetine sunan öğrencim Murat Gökdere ve ekibine sonsuz teşekkürlerimi sunuyorum. Eserin her satırını dikkatli okumanızı ve pratiğe nasıl yansıtmalıyım düşüncesinin hâkim olması ümidiyle.”

 

Amasya Üniversitesi

Basın Yayın ve Halkla İlişkiler Müdürlüğü