Devrim Otomobili Tecrübesi

Üniversitemiz Teknoloji Fakültesi konferans salonunda Prof. Dr. Muhittin Şimşek’in katılımıyla ‘Devrim Otomobili Tecrübesi ve Yerli Otomobil’ başlıklı bir konferans düzenlendi. Programa Rektörümüz Prof. Dr. Metin Orbay, Bilim, Sanayi ve Teknoloji İl Müdürü Mürsel Kuloğlu, kamu kurum kuruluş temsilcileri ve kalabalık bir öğrenci topluluğu katıldı.

DEVRİM1

Devrim otomobili ile ilgili yaptığı çalışmalar, ‘Yarım Kalan Devrim Rüyası’ adı altında TRT tarafından belgesel haline getirilen Prof. Dr. Şimşek, Devrim otomobilinden yerli otomobil üretme çabalarına uzanan yolu katılımcılarla paylaştı. Bu yolculukta gençlere önemli görevler düştüğünü vurgulayan Şimşek; 21. yüzyılı bilgiyi üreten, uygulayan ve değerlendiren ülkelerin yüzyılı olarak tanımladı. Şimşek; şu çarpıcı veriyi paylaştı: Bir ton kayısı bin 500 dolar, bir ton uçak similatörü 210 bin dolar, bir ton nanotech.stent  10 milyar dolar.

Büyük balığın küçük balığı yediği değil, hızlı balığın yavaş balığı yediği, bir çağda yaşadığımızı söyleyen Şimşek AR-GE, inovasyon ve girişimciliğin önemine değindi.

1961 yılının bir girişimcilik olayı olan Devrim otomobilinin üretim serüvenini izleyicilerle paylaşan Şimşek dönemin Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel’in bir kongrede Türk mühendislerinden yüzde 100 yerli bir otomobil yapmalarını istediğini söyledi.

Cumhurbaşkanı Gürsel’in yerli otomobilin Cumhuriyet Bayramı kutlamalarına yetişmesini de istediğini belirten Şimşek; bu sürenin ise sadece 129 gün olduğunu kaydetti.

devrim3

29 genç Türk mühendisin Eskişehir Lokomotif Fabrikasının bir hangarında çalışmalara başladıklarını söyleyen Şimşek şu cümleleri kaydetti:

Devrim 29 Ekim'e Yetişti Yetişmesine de!

''Mühendislerimiz haziran ayında çalışmaya başladılar. Önce küçük bir sosyal tesis (çay ocağı) kurdular. Sonra büyükçe bir masayı atölyenin ortasına yerleştirdiler. Duvara bir tahta astılar. Tahtaya tebeşirle kocaman ‘129’ yazdılar.

Alçıdan kalıplar yaptılar; tesviyeler, tasarım, motor, şasi, kaporta, elektrik, döküm grupları derken yavaş yavaş ortaya otomobilin şekli çıkmaya başladı. Bu babayiğitler 129 gün evlerini ocaklarını unuttular, orada yatıp kalktılar; aynı kaptan yemek yiyip aynı tastan su içtiler. Tek gayeleri vardı; Devrim’i Cumhuriyet’e yetiştirmek.

Yetiştirdiler de. 28 Ekim 1961’de dört otomobil bitti. Bej ve siyah olanıyla birlikte Eskişehir’den Cumhuriyet kutlamalarına katılmak üzere trenle Ankara’ya doğru yola çıktılar. Sabah Ankara Garı'na ulaştılar. Kömürle çalışan lokomotiflerden kıvılcım sıçrama ihtimaline karşı siyah otomobile az benzin koymuşlardı, gerisini Ankara’da tamamlarız diye. Ama benzini tamamlamaya vakitleri olmadı.

Meclis’e varınca biraz benzin bulunmuştu ama huni yoktu. Gazeteden alelacele huni yapıldı. Benzin motora dökülmedi, yere döküldü. Cemal Gürsel siyah olana bindi. Direksiyondaki Rıfat Serdaroğlu’na; ‘’Yürü oğlum Anıtkabir’e” dedi. Benzin az demek kimin haddine. İki yüz metre gittiler. Araba öksürdü ve durdu. “Ne oldu?” diye sordu Cumhurbaşkanı. “Benzin bitti efendim!”

Cemal Gürsel siyah renkli otomobilden indi. Arkada onları takip eden ikinci ‘Devrim’e bindi. Şu ünlü cümlesini söyledi gülümseyerek; “Avrupa mantığı ile otomobil yaptınız, Türk mantığı ile benzini unuttunuz.”

29 Ekim kutlamalarının yapıldığı alana geldiler. Halk sevinçten avuçlarını patlatırcasına alkışlıyordu. Hatta kimisi tekerini öpmeye çalışıyordu ‘Devrim’in. Herkes mutluydu.

Ertesi günkü gazete manşetleri öyle söylemiyordu ama: “Devrim yolda kaldı”, “Yazık oldu o kadar masrafa”, “Otomobil üretmek bizim neyimize” gibi başlıklar gazete manşetlerini süslüyordu. Manşetler ‘Devrim’i doğar doğmaz idam etmişti bile…’’

Kalan Son Devrim Otomobili Bugün Bile Çalışıyor

Üretilen dört devrim otomobilinden ikisinin yandığını birinin hurdaya çıktığını, sadece bir tanesinin günümüze kadar ulaştığını kaydeden Şimşek; ‘’Yürümez dedikleri Devrim 54 yıl sonra bugün bile anahtarı çevrilince nasıl da gidiyor, bizzat bindim, denedim.’’ dedi.

HABER2

Aynı Hatalara Bugün de Düşmeyelim

O dönemki bürokratik sebeplerden dolayı Devrim otomobilinde seri üretimine geçilemediğini belirten Şimşek, bugün de aynı hatalara düşmemek gerektiğini kaydetti. 

İran’da, Japonya’da yöneticilerin makam arabası olarak kendi ürettikleri milli araçlarını kullandıklarını söyleyen Şimşek; ‘’Bugün bütün gücümüzle yerli otomobil yapımını desteklenmeli ve gelecek nesillere güzel bir miras bırakmalıyız. Siz genç arkadaşlarımıza önemli görevler düşüyor. Devrim otomobilini üreten 29 genç mühendisimiz gibi sizlerin de yılmadan, yorulmadan bu vatan için çalışmanız gerekiyor.’’ dedi.

devrim4

Konferans, Üniversitemiz Rektörü Prof. Dr. Metin Orbay'ın, Şimşek'e fidan dikme sertifikası takdimiyle son buldu.

Bilgi: Son Devrim Otomobili Eskişehir TÜLOMSAŞ Müzesi bahçesinde, özel olarak yapılan camlı garajda muhafaza edilmektedir.

devrim5

 

 

Amasya Üniversitesi

Basın Yayın ve Halkla İlişkiler Müdürlüğü